Mobbing w pracy

Mobbing to prześladowanie pracownika przez pracodawcę, współpracownika lub przełożonego.
To specyficzny rodzaj przemocy psychicznej w wyniku czego u pracownika występuję zaniżona ocena przydatności zawodowej a także pracownik czuje się wyeliminowany i odizolowany z zespołu.

Kto odpowiada za mobbing w pracy?
Według przepisów, pracodawca ponosi odpowiedzialność za ewentualne przypadki mobbingu w miejscu pracy i jest prawnie zobligowany do przeciwdziałania. Mobbing w pracy ma miejsce na całym świecie i jest problemem na coraz szerszą skalę.
W prawie Polskim istnieje kara za mobbing. Podlega jej zarówno mobber, jaki i pracodawca.
Art. 94³ § 2 Kodeksu Pracy: Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Pracownik ma prawo dochodzić odszkodowania, żądać od pracodawcy zadośćuczynienia za straty psychiczne wywołane przez mobbing w pracy.
Przepisy bardzo szczegółowo określają przesłanki, które muszą być spełnione, by mówić o mobbingu. Działania muszą być systematyczne i długotrwałe w wyniku czego dochodzi do rozstroju psychicznego pracownika .
Jeżeli w pracy dochodzi do:

  • · Nękania pracownika
  • · poniżania
  • · ośmieszania
  • · zastraszania
  • · ograniczania lub utrudniania pracownikowi możliwości wypowiadania, reagując krzykiem albo wyzwiskami
  • · systematycznego, uporczywego krytykowania życia zawodowego i wykonywanej pracy
  • · gróźb i pogróżek
  • · poniżających gestów
  • · publicznego wyśmiewania kompetencji pracownika oraz ich podważania,
    publicznego wyśmiewania wyglądu zewnętrznego pracownika, plotkowania
  • · przydzielenia zbyt dużej ilości obowiązków w porównaniu z innymi pracownikami itd.

wtedy mamy do czynienia z mobbingiem.

Trzeba pamiętać, żeby sprzeciwiać się mobbingowi, mówić głośno o tym i wyraźnie komunikować, o nie akceptacji takiego zachowania. Warto też skorzystać z pomocy terapeuty-trenera, który pomoże rozwiązać sytuacje konfliktowe w firmie i zadbać o przyjazną atmosferę w zespole, ucząc współpracy i szacunku dla współpracowników.

Anna Szmawonian

Mobbing